fbpx

המצווה לחגוג בגדול

המצווה לחגוג בגדול

 

הגיע הזמן לתכנן אירוע לבר/בת מצווה של הילד/ה? כדי שלא תטבעו בים ההוצאות הכרוכות בחגיגה (אולם, בוק, מצגת…), ריכזנו עבורכם 8 עצות שיעזרו לכם להתמקד במטרה ולצמצם עלויות


“אמא, אני יודעת בדיוק איך אני רוצה לחגוג את הבת מצווה שלי”, אומרת לי הילדה בהתלהבות.
“אני רוצה בת מצווה במועדון, לכל השכבה, שתכלול כמובן גם ‘בוק’, מצגת ודי.ג’י הורס, וחוץ מזה גם אירוע גדול באולם למשפחה, וגם טיול משפחתי לחו”ל – אולי לתיאלנד”.
“זהו?, מיצית?”, אני שואלת המומה. “יש לך בכלל מושג על איזו הוצאה כלכלית את מדברת?”
“אבל אני כל כך רוצה”, היא עונה. ואז שולפת את הקלף: “למלא חברות שלי חוגגים בדיוק ככה”.
“בואי נראה מה אפשר לעשות”, אני אומרת לה, ובלב גוערת בעצמי על כך שאני נופלת בתירוץ השחוק של ‘כולם עושים’.
כשאני מנסה לחשב עלויות, אני מגיעה לסכומים מטורפים: בת מצווה במועדון תעלה לנו בערך 5,000 שקל, וכבר שמעתי על חברים ש’השתוללו קצת’ והגיעו גם ל-7,000 שקל או יותר; האירוע באולם תלוי כמובן במספר המוזמנים, אבל ההוצאה תתקבע איפשהו בטווח הרחב שבין 20 אלף ל-100 אלף שקל. תוסיפו לכך את הטיול המשפחתי לחו”ל, שגם הוא מן הסתם הוצאה לא מבוטלת. אז אולי לא יצאתי עם סכום מדויק, אבל בהחלט עם התחושה שהאירוע המכובד הזה ישאיר אותנו עם חור גדול בכיס. האם יש דרך אחרת?
 
יעל לבסקי-היינריך, מנהלת חברת “תפור הפקות”, ממליצה קודם כל “לארגן את הראש” ורק לאחר מכן את אירוע בר/בת המצווה. לכן היא מנדבת שמונה כללי זהב, שלכל הורה העומד בפני החגיגה הגדולה של הילד כדאי לאמץ.

כללי הזהב לאירוע בר/בת מצווה מוצלח

1. תיאום ציפיות

עוד לפני שמבררים מחירים, חשוב לשבת יחד עם הילד ולהסביר לו שגם אם הוא מאוד רוצה – לא תמיד הכל אפשרי. הציעו לו לבחור מתוך אפשרויות קיימות איזה אירוע מועדף עליו ובדקו למה הוא הכי ‘מתחבר’: טיול בטבע, אירוע באולם, ואולי דווקא חגיגה משפחתית מצומצמת במסעדה או בגינת הבית.

2. אז את מי נזמין?

החליטו יחד עם הילד את מי אתם רוצים להזמין לאירוע. פשטו את האפשרויות: תוכלו להזמין את “כל העולם ואשתו” – ואז הכוונה היא לכל מי שאתם מכירים (המשפחה המורחבת, חברים מהעבודה ומהשכונה, חברים מהכיתה וכו’). לחילופין תוכלו לתכנן אירוע רק לילד ולחבריו, וישנה גם אפשרות של אירוע משפחתי מצומצם.
3. כמה להוציא?
רק לאחר שהחלטתם לגבי שני הסעיפים הקודמים, תוכלו להמשיך הלאה ולחשוב על התקציב. הרכיבו מעין ‘תוכנית עסקית לבר/בת מצווה’, שבמסגרתה תחליטו איזה סכום אתם מוכנים להעמיד לטובת האירוע. בהתאם לכך החליטו איך לפעול.
כמו כן, שתפו את הילד במגבלות התקציב ותנו לו לבחור דבר או שניים שעליהם הוא אינו מוכן לוותר. הביאו בחשבון חריגות קטנות בתקציב.
4. קרוב או רחוק, סגור או פתוח?
היכן הייתם רוצים שהאירוע יתקיים? האם בגן אירועים הקרוב לביתכם, או אולי באולם שבו חגגתם, אך דורש נסיעה? אולי בכלל תבחרו לחגוג בחורשה טבעית או במלון בוטיק בגליל?
בחירת המיקום תלויה כמובן בכמות האורחים ובאופי המוזמנים: אם הוא מורכב מאנשים כמוכם, שמוכנים להשקיע ולנסוע למקום מיוחד, לכו על זה. אם האורחים הם בעיקר ילדים מהשכבה, דודים וסבים, ספק אם הם יוכלו או ירצו לעשות את המאמץ הגדול הכרוך בנסיעה ממושכת.
5. מתי המסיבה?
חגיגת בר/בת מצווה יכולה להיות אירוע ערב או אירוע יום. עליכם לשקול האם אתם רוצים לחגוג בשעות הצהרים או דווקא בערב; באיזה יום בשבוע – חמישי הוא אמנם יום מצוין כי הוא פותח את הסופ”ש ולא עובדים למחרת, אך מאותה סיבה הוא גם היום המבוקש והיקר ביותר. גם האפשרות של אירוע בשישי בצהריים היא מפתה, אך גם שישי נכלל בימים היקרים. אגב, אם אתם חושבים על שישי בצהריים, הביאו בחשבון שמשפחות עם ילדים תמיד יצאו מביתן רק לאחר שעת סיום הלימודים, וכי מדובר ביום קצר (רוב המקומות כשרים ושעה לפני כניסת השבת תאלצו לסיים את האירוע).
מבחינת מועד האירוע במהלך השנה: אם יש באפשרותכם לדחות את האירוע לחודשים המכונים “Off season” – תוכלו לחסוך הרבה כסף (עד מחצית מהסכום). בחודשים אלה נכללים חודשי החורף, תקופת בין המצרים, ספירת העומר ועוד.
6. לאכול או לרקוד?
בבחירת סוג האירוע עליכם להחליט, האם אתם מעוניינים באירוע פעיל או בארוחה, ואם כן אז איזו ארוחה? האם ארוחת שבע מנות של שף מוכר בטירה בסגנון אירופאי או ארוחת גריל אסדו עם להקה ברזילאית? האם מזנוני אוכל או ארוחה מלאה במסעדה? ואולי בכלל טיול בטבע? מה שבטוח הוא שאירוע במסעדה ייצא לכם זול יותר מאשר הזמנת קייטרינג לשטח. מצד שני, את הילדים של היום, שרובם מורגלים למסעדות מגיל אפס, קצת קשה להרשים עם ארוחה במסעדה.
7. מה בתוכנית?
כאן עליכם להחליט על תוכן האירוע. האם אתם רואים את האירוע כמסיבה מתמשכת? ואולי תמהיל המוזמנים שלכם הוא כזה שאף אחד מהם לא ממש יקום לרקוד? ומה עם אמן אורח? (הביאו בחשבון שההוצאה יכולה לנוע בין 3,000 שקל לאמן לא מוכר ועד 100 אלף שקל לאמן ידוע).
אם אתם מתלבטים לגבי התוכן, הקדישו לכך מחשבה ארוכה, אולי אפילו בעזרת מפיק, וצרו לוח זמנים לאירוע. ילדכם מן הסתם ירצה “את זה ואת זה ואת זה…”, אבל זכרו כי הרבה פעמים “תפסת מרובה לא תפסת”.
מומלץ ליצור באירוע נקודת שיא (“פיק”), בצורת מופע או מצגת, ולהניח לשאר האירוע לזרום. תוכלו להוסיף ‘הפתעות קטנות’, כמו צייר קריקטורות, מתחם משחקים, אמן אשליות שמסתובב בין השולחנות ועוד רעיונות – אבל אל תתפרעו. תחשבו על תינוק שכל רגע נותנים לו עוד צעצוע ליד ובסוף הוא מתעייף ובוכה כי הצפתם אותו ביותר מדי גירויים (על אף גילנו, אנחנו לא ממש שונים).
8. לא לשכוח את הילד!
היו רגישים לתכונות ילדכם ולאופיו, גם אם אתם שונים ממנו: ילד ביישן לא יעמוד מול כל הקהל וירקוד סטפס, גם אם האמן שרצה לסגור איתכם הבטיח שהוא “עובד עם ילדים” ואין אצלו דבר כזה ילד שלא רוקד. ילד שמעולם לא מטייל לא יתחבר פתאום למסע בגרות הישרדותי, וכו’.
 
 

והכי חשוב: אירוע בר/בת מצווה הוא שמחה גדולה שבה ילדכם הופך מילד לבוגר. זה הזמן שלכם לחגוג וליהנות מכל רגע, ולזכור שהפעם הבאה שבה תפיקו אירוע דומה תהיה החתונה שלו, ואז כבר יהיה אדם נוסף (בן/בת הזוג) שתצטרכו להתחשב בהעדפותיו…
מזל טוב!

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

2 תגובות

  1. טיפים מצויינים! רואים שליעל יש ידע וניסיון רב בהפקת אירועים. היא נוגעת בדיוק בנקודות ההתלבטות המרכזיות.
    בהצלחה לכל החוגגים!!
    שרון

  2. בדצמבר שנה הבאה יש לי בת מצווה. תודה רבה! זה עזר לי מאוד.
    יש לי רעיונות חדשים.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.