fbpx

חבר’ה, להירגע

חבר'ה, להירגע

חרם על הילד או הילדה או נידוי חברתי הוא הסיוט של כל הורה, אבל בואו נזכור שזו לא גזירה משמים. מדריך יישומי להורים החוששים למצבו החברתי של ילדם: כך נזהה את הבעיה מבעוד מועד ונקדם את פתרונה

אילו ילדים נמצאים בסיכון רב יותר לחוות חרם או נידוי חברתי?

  • יחסים בעייתיים במיוחד עם האח/ות: הילד מתרגל כישורים חברתיים באמצעות הקשר עם האחים, ולכן דרך היחסים ביניהם אפשר לזהות בעיה חברתית.
  • מנסים בהתמדה לרצות אחרים: ילדים שכל הזמן עסוקים במה שילדים אחרים אומרים עליהם.
  • מסתגרים ומתבודדים: ילדים שנמנעים מאינטראקציה עם בני גילם.
  • בעלי התפרצויות זעם חריפות וסף תסכול נמוך: קושי להפסיד לאחר, נפגעים ומתעצבנים בעוצמה רבה.
  • המתבכיינים: ילדים ש”מושכים אש”, כלומר מציקים, מייללים, מקטרים, מלשינים.
  • המסתירים: ילדים שמסתירים התפתחויות חברתיות משמעותיות בחייהם. כאשר אנחנו מגלים על התרחשות חשובה שהילד אפילו לא רמז לנו עליה.

[fancy_box]

על אלה שלומקוביץ

חבר'ה, להירגע

לאלה ניסיון של 15 שנה בעבודה עם בני נוער. בתפקידיה האחרונים כמנהלת ההדרכה הארצית בתנועת הצופים וכסמנכ”לית התפעול בעמותת “קו הזינוק”, היא הבינה כי יש צורך בשיטה המציעה להורים כלים פשוטים ויעילים להורות טובה בגיל ההתבגרות. כיום היא מייעצת ומנחה הורים למתבגרים וצוותי חינוך, ברמה הפרטנית ובקבוצה, במטרה להקנות להורים כלים פרקטיים להורות טובה ובונה ולתקשורת פתוחה ומעצימה עם ילדיהם המתבגרים.

לאתר של אלה

[/fancy_box]

כך נקנה לילד כישורים “לפרוץ” את החרם

  • כלכלת האסימונים של הביטחון העצמי: הזכירו לילדכם למה כדאי להיות חבר שלו! המונח “כלכלת האסימונים” (של חוקר החינוך ריק לבוי) אומר לשלוח את הילד לעולם עם שק של אסימונים, שהם למעשה מחמאות, כבוד ואהבה – הם אלו שיאפשרו לו לקחת סיכונים בעולם החברתי. כדי למלא את השק הזה, עלינו לנטרל שיפוטיות ככל האפשר ולחפש אצל הילד רק את החיובי. הליך בניית הביטחון העצמי של הילד נשען על היכולת שלנו להקטין שיפוט וביקורת, ומנגד להחמיא ולהעצים את תכונותיו הטובות.
  • העברת האחריות לילד: אל תישאו באחריות על פתרון המצב. הורים המנסים לתווך עבור הילד שלהם את הקשרים החברתיים (מזמינים את הכיתה למסיבה, מזמינים ילדים מסוימים לביקור, מנסים להשלים בינו לבין חבר וכו’), מעבירים לילד שלהם מסר בעייתי: אנחנו לא סומכים עליך שתסתדר ותמצא פתרון, ולכן אנחנו פותרים עבורך את הבעיות.
  • הכוונה בלבד: הימנעו מלתת עצות נחרצות, ותחת זאת השתמשו בשאילת שאלות ותנו לילד להציע בעצמו את הפתרונות. הילדים מכירים היטב את הסיטואציה החברתית, וכשמאמינים בהם וביכולת שלהם לפתור בעיות הם מצליחים למצוא פתרונות מאוד יצירתיים.
  • חבר אחד יכול להספיק: אל תחדירו בילד את המסר שהוא צריך “להסתדר עם כולם” ושכולם חייבים להיות חברים שלו (עם יד על הלב, אתם מסתדרים עם כולם במקום עבודתכם?). לפעמים חבר אחד או שניים יכולים לסייע לילד לפרוץ את החרם בקלות רבה יותר.

  • חרם חברתי נפוץ בישראל פי שניים מאשר במדינות אחרות. למה ואיך זה קורה?

    עוד מארגז הכלים של אלה: אחים לא חייבים להיות אויבים

    אמא שואלת: המורה לא מסייעת לבתי המוחרמת ולתחושתי היא אפילו מלבה את החרם. מה לעשות?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.